Skip to main content

Τις προτάσεις της Ε.Σ.Α.με.Α. επί του νομοσχεδίου «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης» παρουσίασε στη Βουλή ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ
Ιωάννης Βαρδακαστάνης, μιλώντας στη συνεδρίαση της Επιτροπής κατά την ακρόαση των φορέων.
Αρχικά δήλωσε την ικανοποίηση της ΕΣΑμεΑ, καθώς σημαντικά θέματα που επισημάνθηκαν στην
ηγεσία του υπ. Παιδείας πχ. για θέματα προσβασιμότητας, συμμετοχής στα ΣΠΑΕ, κλπ. έχουνε
επιληφθεί. Εξήρε, μάλιστα, τη συνεργασία με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας Γ.
Βούτσινο.

Τόνισε ότι η προσπάθεια είναι αέναη, ώστε να σπάσουν προκαταλήψεις αιώνων, ενώ δήλωσε ότι σε
μια χώρα που γηράσκει δεν γίνεται να χάνεται εργατικό δυναμικό γιατί η χώρα δεν το έχει βγάλει από
το περιθώριο και δεν το έχει εντάξει εκεί που πρέπει: είναι και αυτό ζήτημα επαγγελματικής
εκπαίδευσης και κατάρτισης των ατόμων με αναπηρία. «Έχει αρχίσει να αχνοφαίνεται μια
προσπάθεια για συμπερίληψη των ατόμων με αναπηρία στην επαγγελματική εκπαίδευση και
κατάρτιση ώστε τα άτομα με αναπηρία να μπορούν να αποκτούν τα ίδια προσόντα με όλους και να
μπορούν να διεκδικήσουν θέσεις στην αγορά εργασίας. Σήμερα, η Ιρλανδία και η Ελλάδα είμαστε οι
τελευταίοι στους 27 στην ατόμων με αναπηρία.

Για παράδειγμα, είναι αδιανόητο το 2024 να μην έχουμε λύσει το ζήτημα των σχολών στον πρώην
ΟΑΕΔ που οι απόφοιτοι δεν έχουν καμία πιστοποίηση ή αναγνώριση και οι βεβαιώσεις που
λαμβάνουν δεν έχουν κανένα αντίκτυπο. Το ίδιο και των αποφοίτων των ΕΕΕΕΚ – τελειώνοντας δεν
μπορούν να ενταχθούν ούτε σε ΙΕΚ, ΕΠΑΛ ούτε πουθενά».

Στο σημείο αυτό δήλωσε ότι πρέπει να υπάρξει μία Εθνική Στρατηγική για την απασχόληση των
ατόμων με αναπηρία, καθώς και τροποποίηση νόμων που ισχύουν από τη δεκαετία του ’80 και
παλαιότερα.

Το αναπηρικό κίνημα, μεταξύ άλλων, διεκδικεί: Παροχή πιστοποίησης στους καταρτιζόμενους με
αναπηρία επί ίσοις όροις, μέσω: Της ένταξης των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
(Ε.Ε.Ε.ΕΚ.) στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, της αναγνώρισης της
ισοτιμίας του απολυτηρίου των Ε.Ε.Ε.ΕΚ. με το απολυτήριο Γυμνασίου και της δυνατότητας εγγραφής
των αποφοίτων των Ε.Ε.Ε.ΕΚ. σε ΕΠΑ.Λ., σε ΕΝ.Ε..Ε.ΓΥ.-Λ., σε Ε.Σ.Κ. κλπ. αλλά και μέσω της
ένταξης της «Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης Ατόμων με Αναπηρία» (Σχολή Ατόμων με Αναπηρία
Αθηνών) και του «Εκπαιδευτικού Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης Εφήβων και Νέων με Ειδικές
Ανάγκες Θεσσαλονίκη» της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) στο Εθνικό Σύστημα
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Σύμφωνα με το 14 ο Στατιστικό Δελτίο του Παρατηρητήριου Θεμάτων Αναπηρίας της Ε.Σ.Α.με.Α., το
οποίο δημοσιεύτηκε στις 18.09.2023, η συντριπτική πλειονότητα των νέων με αναπηρία όχι μόνο
βρίσκεται εκτός εργατικού δυναμικού σε ποσοστό 84%, αλλά ταυτόχρονα είναι και εκτός ε κπαιδευτικήςδιαδικασίας: το 82% των οικονομικά ανενεργών ατόμων με αναπηρία και ηλικία 15-44 ετών, δεν παρακολουθεί κάποιο πρόγραμμα εκπαίδευσης ή κατάρτισης.

Μετάβαση στο περιεχόμενο