Δράση 2021

Α' Περίοδος

10 Μαΐου - 20 Ιουνίου

Σακχαρώδης Διαβήτης Τύπου 1: 7 Ιουνίου – 20 Ιουνίου

Σακχαρώδης Διαβήτης Τύπου 2: 10 Μαΐου – 30 Μαΐου

Δράση 2021

Α' Περίοδος

10 Μαΐου - 20 Ιουνίου

→ ΣΔ Τύπου 2: 10 Μαΐου – 30 Μαΐου
→ ΣΔ Τύπου 1: 7 Ιουνίου – 20 Ιουνίου

Diabetes Quiz Academy

Κάνοντας τη γνώση διασκέδαση και τη διασκέδαση γνώση!

Κατέβασε την εφαρμογή Diabetes Quiz Academy και μάθε διασκεδάζοντας!

Κατέβασε την Εφαρμογή!

👉 Περιεχόμενο Δράσης 2021 για Σακχαρώδη Διαβήτη Τύπου 2

Είδη άσκησης στον Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2

Στον Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2, η αερόβια άσκηση δρα αυξάνοντας την ευαισθησία των κυττάρων στην ινσουλίνη, ενώ η αναερόβια άσκηση δρα προληπτικά στην ανάπτυξη αυτού του τύπου Διαβήτη. Ωστόσο, σε ήδη εκδηλωμένη κατάσταση, η αύξηση της μυϊκής μάζας βοηθά στη μείωση του λίπους και των υψηλών επιπέδων γλυκόζης στο αίμα. Έτσι ο συνδυασμός και των δύο μορφών άσκησης μέσα στην εβδομάδα, κρίνεται ο ιδανικότερος για ένα άτομο με Διαβήτη τύπου 2 είτε στα πλαίσια της πρόληψης είτε στα πλαίσια της αντιμετώπισης της νόσου.

Ήξερες ότι σύμφωνα με το American Diabetes Association (ADA), όταν δεν υπάρχουν αντενδείξεις για την άσκηση σε άτομα με Σακχαρώδη Διαβήτη, όπως για παράδειγμα μέτρια έως σοβαρή αμφιβληστροειδοπάθεια, είναι πολύ σημαντικό να πραγματοποιούνται τουλάχιστον δύο προπονήσεις δύναμης ανά εβδομάδα;

Κάθε άτομο με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2, αφού λάβει τη συμβουλή και την έγκριση από τον θεράποντα ιατρό του ως προς την καταλληλότητα της δραστηριότητας που είτε επιθυμεί, είτε ενδείκνυται να κάνει, μπορεί να επιλέξει δραστηριότητες της αρεσκείας του όπως οι εξής: 

  1. Το περπάτημα αποτελεί μια εύκολη και ανέξοδη δραστηριότητα που μπορεί ο καθένας να πραγματοποιήσει καθημερινά. Μελέτες έχουν δείξει ότι σε άτομα με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2 το περπάτημα μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα και στην απώλεια βάρους. Με μόνο εξοπλισμό ένα ζευγάρι ενδεδειγμένα για περπάτημα αθλητικά παπούτσια και 30 λεπτά περπατήματος 5 φορές την εβδομάδα ο αθλούμενος μπορεί να επιτύχει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
  2. Η ποδηλασία αποτελεί μια επιλογή άσκησης για τα άτομα με Διαβήτη τύπου 2, καθώς όταν υπάρχουν συνοδές παθήσεις όπως η αρθρίτιδα και η παχυσαρκία ή επιπλοκές του Διαβήτη, όπως η διαβητική νευροπάθεια, μπορεί να βοηθήσει στην επίτευξη των στόχων δραστηριότητας, ελαχιστοποιώντας ταυτόχρονα την επιβάρυνση.
  3. Η κολύμβηση δύναται να παρέχει τα οφέλη της άσκησης στα άτομα με Διαβήτη τύπου 2, με μικρή επιβάρυνση στις αρθρώσεις και ταυτόχρονη μείωση της γλυκόζης στο αίμα.
  4. Οι ασκήσεις με βάρη ενισχύουν τη μυϊκή δύναμη κάθε ανθρώπου και σε άτομα με Διαβήτη μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα μέσω της αύξησης της μυϊκής μάζας. Οι ασκήσεις δύναμης μπορούν να πραγματοποιηθούν είτε σε μηχανήματα είτε με ελεύθερα βάρη είτε ακόμα χωρίς κάποιο εξοπλισμό, όπου ο καθένας μπορεί να γυμναστεί και με το βάρος του σώματος.
  5. Το Pilates αποτελεί ένα δημοφιλές πρόγραμμα άσκησης που είναι σχεδιασμένο ώστε να βελτιώνει τη δύναμη του πυρήνα, τον συντονισμό και την ισορροπία. Στον Διαβήτη τύπου 2 μπορεί να βοηθήσει στη ρύθμιση της γλυκόζης στο αίμα.
  6. Η Yoga μπορεί να βοηθήσει άτομα με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2 στη διαχείριση των επιπέδων γλυκόζης και χοληστερόλης στο αίμα καθώς και στην απώλεια βάρους χωρίς επιβάρυνση. Επιπρόσθετα έχει δείξει να έχει θετική επίδραση στην αυξημένη αρτηριακή πίεση, ενώ ταυτόχρονα βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου και τη διάθεση.
  7. Το aerobic αποτελεί έναν διασκεδαστικό τρόπο άσκησης καθώς βασίζεται στη μουσικοκινητική ικανότητα πολλών ατόμων σε μια αίθουσα. Σε άτομα με Διαβήτη τύπου 2, η εν λόγω διασκεδαστική προσέγγιση της άσκησης μπορεί να αποτελέσει αυτή και μόνο κίνητρο και όχι τόσο η απώλεια βάρους η οποία και μπορεί να επέλθει.
  8. Τα ομαδικά αθλήματα αποτελούν ένα σημαντικό μέσο κοινωνικοποίησης και κατ’ επέκταση ενίσχυσης  της ψυχολογίας κάθε ατόμου που συμμετέχει σε αυτά. Σ’ ένα άτομο με Διαβήτη τύπου 2, η σημασία της ευχάριστης δραστηριότητας που μπορεί να παρέχει ένα ομαδικό άθλημα, διαδραματίζει βασικό και σημαντικό ρόλο ως προς τη δέσμευσή του σε αυτό και στα οφέλη που μπορεί να επιφέρει η προσπάθειά του.

Coaching άσκησης και Σακχαρώδης Διαβήτης τύπου 2

Το coaching είναι μια διαδικασία διαφοροποίησης του τρόπου σκέψης ενός ατόμου, όπου ένα άλλο άτομο (coach) του παρέχει εκπαίδευση και υποστήριξη για την επίτευξη των προσωπικών του στόχων. Ένας coach ωθεί ένα άτομο στην αυτογνωσία, το οποίο με τη σειρά του αναζητά από τη διαδικασία αυτή αυτοδιαχειριζόμενες αλλαγές σε διάφορα καθημερινά θέματα που το απασχολούν και το επηρεάζουν, με σκοπό οι αλλαγές αυτές να γίνουν μόνιμες.

Ήξερες ότι ο απώτερος σκοπός της διαδικασίας του coaching είναι η προώθηση της υγείας και της ευεξίας του ατόμου;

Η συνεισφορά της διαδικασίας του coaching σ’ ένα άτομο με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2, έγκειται στο πλαίσιο της προώθησης της υγείας του, αφενός ως προς την κατανόηση της νόσου και αφετέρου ως προς την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής. Το να κατανοήσει ένα άτομο τις όποιες αλλαγές επιφέρει στην καθημερινότητά του και κατ΄ επέκταση στη ζωή του μια χρόνια νόσος όπως ο Σακχαρώδης Διαβήτης, όπως και στο ποιες αλλαγές πρέπει να κάνει για την πρόληψη και την θεραπεία του, αποτελούν αντικείμενο της διαδικασίας του coaching. Αλλαγές όπως η διατροφή και η άσκηση, όπως γνωρίζουμε, αποτελούν αναπόσπαστο και ουσιώδες μέσο πρόληψης και αντιμετώπισης της νόσου.

Ήξερες ότι ο coach στην προσπάθειά του να αλλάξει τον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς ενός ατόμου, έρχεται αντιμέτωπος με δυσλειτουργικές πεποιθήσεις;

Οι δυσλειτουργικές πεποιθήσεις ενός ατόμου με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2, ούσες εδραιωμένες στο μυαλό του, δυσκολεύουν την καθημερινότητά του και «σαμποτάρουν» την προσπάθειά του. Μπορούν να αφορούν τη δυσκολία που μπορεί να αντιμετωπίζει στην εφαρμογή ενός διαιτολογίου ή στην «ντροπή» που μπορεί να αισθάνεται κατά την άσκηση, ειδικά όταν δεν έχει ασχοληθεί στο παρελθόν ή σε περίπτωση παχυσαρκίας.

Ήξερες ότι στο coaching βασικό ρόλο διαδραματίζει η συναισθηματική κατάσταση του ατόμου;

Το όποιο δυσλειτουργικό πιστεύω δύναται να συναντήσει ένα άτομο με Διαβήτη τύπου 2, στην προσπάθειά του να αντιστρέψει «κακές» συνήθειες ή επιλογές που συντηρούν και επιδεινώνουν τη νόσο, μπορεί να ξεπεραστεί μέσω του coaching με έμφαση στην υγεία, τη διατροφή και την άσκηση. Η ενισχυμένη αυτοπεποίθηση και η αυτογνωσία που αποκτά ένα άτομο με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2 μέσω του coaching σε συνδυασμό με την αλλαγή του τρόπου σκέψης, την ανάπτυξη θετικών συναισθημάτων και την ώθηση για δράση, καθιστούν την όποια δυσλειτουργική πεποίθηση «ανίκανη» να στερήσει την ποιότητα ζωής που αποζητά και δικαιούται.

Συγγραφή εκπαιδευτικού υλικού:

Αλέξανδρος Σιτσάνης

Γυμναστής