
Για τα σοβαρά εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα άτομα με Διαβήτη στην χώρα μας και τα οποία θέτουν σε κίνδυνο την Υγεία και την αξιοπρέπειά τους, μίλησε στο “thedailyhealth.gr”, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων – Συλλόγων Ατόμων με Σακχαρώδη Διαβήτη (Π.Ο.Σ.Σ.Α.ΣΔΙΑ.), κ. Χρήστος Δαραμήλας.
Διαβάστε ολόκληρη τη Συνέντευξη παρακάτω:
“Ο σακχαρώδης διαβήτης αποτελεί μία από τις πιο απαιτητικές χρόνιες παθήσεις, καθώς επηρεάζει κάθε πτυχή της καθημερινότητας των ασθενών και απαιτεί συνεχή ιατρική παρακολούθηση, πρόσβαση σε τεχνολογίες και σταθερή υποστήριξη από το σύστημα υγείας. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της Π.Ο.Σ.Σ.Α.Σ.ΔΙΑ., Χρήστος Δαραμήλας, οι διαβητικοί στη χώρα μας εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν σοβαρά εμπόδια, που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και την αξιοπρέπειά τους.
Μέσα από μια ουσιαστική συζήτηση με τον κ. Δαραμήλα, είχαμε την ευκαιρία να ενημερωθούμε για τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι πάσχοντες, ξεκινώντας από την καθυστέρηση στην αποζημίωση των συστημάτων συνεχούς καταγραφής γλυκόζης και φτάνοντας μέχρι τις στρεβλώσεις στη διάθεση ιατροτεχνολογικών προϊόντων, τις αποφάσεις του Ανώτατου Υγειονομικού Συμβουλίου και τις ανησυχητικές αλλαγές στον νέο Ε.Κ.Π.Υ.
Ένα από τα πρώτα ζητήματα που θέλαμε να συζητήσουμε αφορά την αποζημίωση των συστημάτων συνεχούς καταγραφής γλυκόζης για τους ανθρώπους με διαβήτη τύπου 2 που κάνουν εντατικοποιημένη ινσουλινοθεραπεία. Πού βρισκόμαστε σήμερα και τι απαντήσεις έχετε λάβει από την Πολιτεία;
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ο.Σ.Σ.Α.Σ.ΔΙΑ. πραγματοποίησε, στις 10 Ιουλίου 2024, το πρώτο ραντεβού με τον Υπουργό Υγείας, κ. Άδωνι Γεωργιάδη, όπου θέσαμε το αίτημα αποζημίωσης των CGM για τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 (ΣΔτ2). Στη συνάντηση συμμετείχαν ο Υφυπουργός Υγείας, κ. Μάριος Θεμιστοκλέους, η διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ, κα Θεανώ Καρποδίνη, καθώς και διοικητικά στελέχη του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., όπως και συνεργάτες του Υπουργού.
Ο Υπουργός δεσμεύτηκε πως θα προχωρήσει στην υλοποίηση του αιτήματός μας εντός του 2025. Σήμερα, έναν χρόνο μετά την πρώτη αυτή συνάντηση, ακόμη αναμένουμε την υλοποίηση της δέσμευσης, την οποία ο ίδιος έχει επαναλάβει δημοσίως σε εκδηλώσεις φορέων, όπως ο Σ.Φ.Ε.Ε. και ο Σ.Ε.Ι.Β.
Η ένταξη αυτής της τεχνολογίας στη διαδικασία αποζημίωσης είναι κρίσιμη, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των επιπλοκών που προκαλεί ο σακχαρώδης διαβήτης. Οι συγκεκριμένες συσκευές προσφέρουν τη δυνατότητα συχνότερης παρακολούθησης αλλά και πρόβλεψης των υψηλών και χαμηλών τιμών γλυκόζης, δίνοντας έτσι στον χρήστη τη δυνατότητα να παρέμβει άμεσα.
Έχετε εκφράσει δημόσια τον προβληματισμό σας για την απουσία ποιοτικής πιστοποίησης στα ιδιωτικά φαρμακεία που διακινούν ιατροτεχνολογικά προϊόντα. Τι ακριβώς συμβαίνει και ποιες είναι οι επιπτώσεις για τους ασθενείς;
Η απουσία ποιοτικής πιστοποίησης των ιδιωτικών φαρμακείων στη διακίνηση ιατροτεχνολογικών προϊόντων (Ι/Π) ενέχει σοβαρούς κινδύνους για τους πάσχοντες, όπως άλλωστε επισημαίνεται και στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό MDR, αλλά και στην Ευρωπαϊκή Οδηγία, για την εφαρμογή των οποίων το Υπουργείο Υγείαςπραγματοποίησε διαδικτυακή ημερίδα το 2024. Μεταξύ άλλων, η έλλειψη πιστοποίησης δημιουργεί:
- Αδυναμία ιχνηλασιμότητας: Σε περίπτωση ελαττωματικών προϊόντων, η απουσία καταγραφής καθιστά αδύνατη και την άμεση ανάκλησή τους, με σοβαρούς κινδύνους για την υγεία των ασθενών.
- Κίνδυνο διακίνησης μη ασφαλών προϊόντων: Η έλλειψη ελέγχου αυξάνει την πιθανότητα διάθεσης μη ποιοτικών και μη εγκεκριμένων Ι/Π, όπως καταγράφεται στον Κανονισμό MDR (σελ. 65, «Medical Devices»).
- Αθέμιτο ανταγωνισμό: Τα φαρμακεία, αν και εμπορεύονται τα ίδια προϊόντα, εξαιρούνται από τις απαιτήσεις πιστοποίησης, σε αντίθεση με άλλες επιχειρήσεις που είναι υποχρεωμένες να τις τηρούν, δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
Όλη αυτή η στρέβλωση θεσμοθετήθηκε με το ΦΕΚ Β’ 1197/12-03-2025, που αφορά τις κατευθυντήριες γραμμές ορθής πρακτικής διανομής Ι/Π. Σύμφωνα με το Άρθρο 4, τα ιδιωτικά φαρμακεία εξαιρούνται από την υποχρέωση κατοχής πιστοποίησης από Κοινοποιημένους Οργανισμούς, όπως προβλέπεται στο άρθρο 2. Δηλαδή, ο νόμος τους δίνει το δικαίωμα να διακινούν Ι/Π χωρίς να διαθέτουν ποιοτική πιστοποίηση, αφήνοντας εμάς, τους πάσχοντες, εντελώς ακάλυπτους.
Ένα ακόμη ζήτημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις είναι οι αποφάσεις του Ανώτατου Υγειονομικού Συμβουλίου σε σχέση με τα επουλωτικά επιθέματα. Πού εντοπίζετε τις στρεβλώσεις στη διαδικασία και πόσο σοβαρές είναι οι συνέπειες για τους πάσχοντες;
Το Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο (Α.Υ.Σ.) δημιουργεί, μέσα από τις αποφάσεις του, σοβαρά εμπόδια στην αποζημίωση ιατροτεχνολογικών προϊόντων που ανήκουν στην κατηγορία των άμορφων επιθεμάτων με επουλωτικές ιδιότητες.
Συγκεκριμένα, με το υπ’ αριθμ. 1416/12-07-2022 έγγραφό του, το Α.Υ.Σ. τροποποίησε την αρχική του απόφαση, η οποία προέβλεπε ότι το σχετικό υλικό χορηγείται μετά από έγκριση του Συμβουλίου, με την υποβολή φωτογραφίας και εγγράφων που να αποδεικνύουν την αποτυχία της κλασικής θεραπείας για 12 μήνες. Με τη νέα διατύπωση, η απαίτηση παραμένει, αλλά η διάρκεια ορίζεται στους 10–12 μήνες. Αυτή η απόφαση έρχεται σε αντίθεση με την τότε ισχύουσα νομοθεσία. Σύμφωνα με τον Ε.Κ.Π.Υ. (έως την 1η Μαΐου 2025), για τα έλκη:
- μερικού πάχους, η μέγιστη διάρκεια αποζημίωσης οριζόταν στον 1 μήνα,
- ολικού πάχους στους 3 μήνες,
- ενώ για άτομα με κινητική αναπηρία, ο χρόνος ανερχόταν έως 2 μήνες για μερικού και 4 μήνες για ολικού πάχους έλκη.
Πώς, λοιπόν, είναι δυνατόν το Α.Υ.Σ. να απαιτεί αποτυχία κλασικής θεραπείας διάρκειας έως και 12 μηνών, όταν ο Ε.Κ.Π.Υ. το απαγόρευε; Το γεγονός αυτό παραβιάζει τη νομοθεσία και θέτει υπό αμφισβήτηση τη νομιμότητα των αποζημιώσεων που εγκρίνονται.
Στην απαντητική επιστολή του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. προς την Π.Ο.Σ.Σ.Α.Σ.ΔΙΑ. (Αριθ. Πρωτ. ΔΒ3Θ/70/15-04-2025), γίνεται μάλιστα η εξής αναφορά: «Τονίζουμε εδώ το γεγονός ότι, σε άλλες χώρες της Ε.Ε. (π.χ. Γαλλία, Γερμανία) που κυκλοφορεί το σκεύασμα, δεν καλύπτεται από τους αντίστοιχους κρατικούς ασφαλιστικούς οργανισμούς.»
Ο νόμος στην Ελλάδα είναι σαφής: σύμφωνα με το ΦΕΚ Β’ 2106/2-5-2025, για να αποζημιωθεί ένα προϊόν από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., η εταιρεία οφείλει να δηλώσει τις τρεις χαμηλότερες τιμές από χώρες της Ε.Ε. στις οποίες το προϊόν κυκλοφορεί και αποζημιώνεται. Άρα, αν δεν αποζημιώνεται σε άλλες χώρες, πώς πληροί την προϋπόθεση για ένταξη στο μητρώο του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.;
Τέλος, πρέπει να τονιστεί ότι το Α.Υ.Σ. σπαταλά χρήματα των ασφαλισμένων, επιμένοντας σε συμβατικές θεραπείες χωρίς επουλωτικές ιδιότητες, με μόνο αντιμικροβιακή δράση. Αυτές οι θεραπείες κοστίζουν από 360€ έως και 1.600€ το μήνα, χωρίς να προσφέρουν ίαση — και σε πολλές περιπτώσεις, οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στον ακρωτηριασμό.
Στον νέο Ε.Κ.Π.Υ. διαπιστώνεται η πλήρης κατάργηση του άρθρου που προστάτευε τους ασφαλισμένους από πρόσθετες χρεώσεις. Ποια είναι η θέση σας απέναντι σε αυτή την αλλαγή και τι σημαίνει πρακτικά για τους ανθρώπους με διαβήτη;
Ο νέος Ενιαίος Κανονισμός Παροχών Υγείας (Ε.Κ.Π.Υ.), που δημοσιεύθηκε με το ΦΕΚ 2106/2-5-2025, εμφανίστηκε ξαφνικά — σαν ένα καλά κρυμμένο μυστικό. Μεταξύ των πολλών αλλαγών, προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία η απουσία του Άρθρου 61, που στο προηγούμενο Ε.Κ.Π.Υ. (ΦΕΚ 4898/Β/01-11-2018) απαγόρευε ρητά την πρόσθετη χρέωση των ασφαλισμένων στις συμβεβλημένες ιδιωτικές δομές.
Το άρθρο αυτό προστάτευε τους δικαιούχους, ορίζοντας ότι δεν υποχρεούνται σε καμία επιπλέον οικονομική επιβάρυνση, πέραν όσων προβλέπονται από τον κανονισμό και τη σύμβαση με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., εκτός κι αν ζητούσαν αναβάθμιση θέσης νοσηλείας με γραπτή δήλωση. Επιπλέον, τόνιζε πως ούτε οι διαγνωστικές εξετάσεις έπρεπε να τιμολογούνται διαφορετικά λόγω της αναβάθμισης, και ενθάρρυνε τους δικαιούχους να καταγγέλλουν παρατυπίες. Αντιθέτως, στον νέο Ε.Κ.Π.Υ., στην εισαγωγική του ενότητα, αναφέρεται η ανάγκη κατάργησης του συγκεκριμένου άρθρου, μαζί με άλλα, στο πλαίσιο εξορθολογισμού και απλοποίησης. Το άρθρο 61 καταργείται ολοσχερώς.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Μέχρι πρότινος, έστω και θεωρητικά, υπήρχε μια θεσμική γραμμή άμυναςαπέναντι στην αυθαιρεσία. Παρότι και τότε υπήρχαν σοβαρές παραβιάσεις — με παράνομες υπερχρεώσεις σε όλη την Ελλάδα από παρόχους συμβεβλημένους με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και ιδιωτικά φαρμακεία — η διάταξη παρείχε μια βάση καταγγελίας και παρέμβασης.
Τώρα, χωρίς αυτό το άρθρο, κανείς δεν μας προστατεύει. Η κατάργησή του στέλνει το μήνυμα ότι η οικονομική επιβάρυνση των ασθενών θεωρείται πλέον ανεκτή, παρά τα αντίθετα αιτήματα της κοινωνίας και τις ανάγκες των πιο ευάλωτων.
Χρειάζεται πολιτική βούληση για να επιλυθούν τα χρόνια προβλήματα στη διαχείριση του διαβήτη
Όσα αναδείχθηκαν μέσα από τη συζήτηση με τον πρόεδρο της Π.Ο.Σ.Σ.Α.Σ.ΔΙΑ. δεν αφορούν μόνο μια ειδική ομάδα ασθενών, αλλά την ανάγκη ενός συστήματος υγείας που να διασφαλίζει ισότητα, ποιότητα και προστασία για όλους. Η αποζημίωση των νέων τεχνολογιών, η ποιοτική εποπτεία στα ιατροτεχνολογικά προϊόντα, η εξάλειψη των στρεβλώσεων στη διαδικασία αποζημίωσης και η διατήρηση βασικών δικλείδων ασφαλείας στον Ε.Κ.Π.Υ. δεν είναι απλές διεκδικήσεις — είναι προϋποθέσεις για την αξιοπρεπή διαχείριση μιας χρόνιας πάθησης.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι διαβητικοί είναι γνωστά, συγκεκριμένα και επαναλαμβανόμενα. Οι θέσεις της Ομοσπονδίας φωτίζουν με σαφήνεια τα σημεία όπου απαιτείται πολιτική βούληση και θεσμική ανταπόκριση, χωρίς άλλες καθυστερήσεις.