του Ηρακλής Τσανικίδης, Παθολόγου με εξειδίκευση στο Σακχαρώδη Διαβήτη, Προέδρου του Ιατρικού Συλλόγου Ν. Πιερίας, Υπεύθυνου Διαβητολογικού Ιατρείου Νοσοκομείου Κατερίνης

Η άσκηση αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της ρύθμισης του σακχαρώδη διαβήτη (Σ.Δ.) εφόσον χρησιμοποιηθεί σωστά. Αυξάνει την ευαισθησία του οργανισμού στην ινσουλίνη και μειώνει το επίπεδο του σακχάρου στο αίμα, βελτιώνει το μεταβολισμό της γλυκόζης, των πρωτεϊνών και των λιπών, ενώ επιδρά θετικά στις καρδιοπάθειες και στην καλύτερη κυκλοφορία του αίματος. Επιπλέον βελτιώνει την ψυχική υγεία και τη μυϊκή ευκαμψία.

ΔΙΑΒΗΤΗΣ ΤΥΠΟΥ 1

Όταν έχεις διαβήτη τύπου 1 είναι σημαντικό να γνωρίζεις πώς να προσαρμόζεις τη δόση της ινσουλίνης υπολογίζοντας τι τρως και τι άσκηση κάνεις. Δεν υπάρχει γενική δοσολογία για την άσκηση. Ο καθένας έχει διαφορετικές διακυμάνσεις στο σάκχαρό του. Γι’ αυτό θα πρέπει να γίνεται καταγραφή της τιμής του σακχάρου πριν και μετά την άσκηση.

Η πρόληψη των υπογλυκαιμιών εξαρτάται:

-Από την τιμή του σακχάρου πριν ξεκινήσεις την άσκηση

-Την ένταση και τη διάρκεια της άσκησης

-Από τη δόση της ινσουλίνης

Αν χρειαστεί να αυξήσεις την ένταση της άσκησης που κάνεις θα πρέπει να μειώσεις τη δόση της ινσουλίνης, ενώ το αντίθετο, αν η ένταση της άσκησης είναι μικρότερη. Για επίπεδα σακχάρου κάτω από 100mg/dl το σάκχαρο είναι πολύ χαμηλό για να ασκηθείς με ασφάλεια. Γι’ αυτό κατανάλωσε ένα μικρό σνακ με υδατάνθρακες πριν την έναρξη της άσκησης. Για επίπεδα σακχάρου από 100-250mg/dl ξεκίνησε άφοβα και για επίπεδα από 250-300mg/dl έλεγξε κετόνες στο αίμα ή στα ούρα και αν το τεστ είναι θετικό να αποφύγεις την άσκηση.

ΔΙΑΒΗΤΗΣ ΤΥΠΟΥ 2

Η άσκηση παίζει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση του Σ.Δ. τύπου 2 και μπορεί εξίσου να βοηθήσει στην πρόληψη και στην καθυστέρηση της εμφάνισής του. Η σωματική δραστηριότητα σε συνδυασμό με ειδική διατροφή ήταν η μοναδική μορφή θεραπείας του διαβήτη την εποχή προ ινσουλίνης.

Η άσκηση μειώνει την αντίσταση στην ινσουλίνη μειώνοντας την ανάγκη για περισσότερα φάρμακα. Επίσης μειώνει και τους άλλους παράγοντες που απειλούν την καρδιά, όπως η πίεση, η παχυσαρκία και η χοληστερίνη.

Υπάρχουν δύο τρόποι άσκησης που είναι σημαντικοί για τον έλεγχο του διαβήτη: η αερόβια άσκηση και η αναερόβια άσκηση.

Αερόβια άσκηση: είναι το περπάτημα, η πεζοπορία, το ποδήλατο, το τρέξιμο, η κολύμβηση.

Οι αερόβιες ασκήσεις είναι ασκήσεις αντοχής που δεν απαιτούν μεγάλη ταχύτητα.

Συνιστάται 30′ λεπτά με μέτρια ή μεγάλη ένταση άσκηση για 5 ημέρες την εβδομάδα ή συνολικά 150′ λεπτά.

Το πρόγραμμα της άσκησης μπορεί να μοιραστεί σε 3 ημέρες με μεσοδιαστήματα των 2 ημερών χωρίς άσκηση.

Αναερόβια άσκηση: συμπληρώνει την αερόβια και προσφέρει επιπλέον οφέλη.

Ασκήσεις με βάρη ή οποιαδήποτε άσκηση με αντιστάσεις: κάνουν το σώμα πιο ευαίσθητο στη δράση της ινσουλίνης και μπορούν να μειώσουν το σάκχαρο. Δύο φορές την εβδομάδα είναι αρκετές επιπρόσθετα στην αερόβια άσκηση.

Αν έχεις αποκτήσει επιπλοκές από το διαβήτη θα πρέπει να προσέξεις ποιά άσκηση είναι ασφαλής ζητώντας τη γνώμη του γιατρού για να σε βοηθήσει στο σχεδιασμό της άσκησής σου.

Η άσκηση και η διατροφή είναι δύο ακρογωνιαίοι λίθοι για την αντιμετώπιση του διαβήτη.

Καλωσήρθατε στον Γλυκό Πλανήτη!

Εγγραφείτε στο newsletter μας για να μαθαίνετε όλα τα νέα μας!
Email address
First Name
Last Name
Secure and Spam free...